Cei trei plus unu muschetari ai învățării unei limbi străine
Învățarea unei limbi străine presupune dezvoltarea anumitor abilități. Există patru abilități principale, denumite și macroabilități, a căror dezvoltare este esențială în cadrul unui program de training eficient – vorbirea (speaking), înțelegerea mesajului audio/vorbit (listening), înțelegerea mesajului scris (reading) și producerea unui mesaj scris (writing). Acestea corespund totodată și probelor din cadrul examenelor internaționale de certificare.
Odată dezvoltată, abilitatea de a vorbi acționează ca o veritabilă locomotivă pentru restul abilităților.
Ordinea în care le-am enumerat nu este întâmplătoare. Principalul obiectiv în cadrul cursurilor este să dezvolt armonios și temeinic cele patru abilități. Ele formează o unitate ce stă la baza utilizării cu succes și în mod independent a limbii în diferite contexte. Există totuși diferențe semnificative în ceea ce privește durata și modul de dezvoltare a acestor abilități. Aș dori și să subliniez că, din punctul meu de vedere, vorbirea este abilitatea cea mai importantă, necesitând totodată și cea mai multă investiție, atât ca timp, cât și ca efort. Dar odată dezvoltată, această abilitatea acționează ca o veritabilă locomotivă pentru restul abilităților, aduce cele mai mari satisfacții și crește încrederea în sine.
Așa Nu!
Există în continuare teorii și convingeri (insuflate de sistemul tradițional, în care ne-am format majoritatea dintre noi) că ar trebui încurajate inițial abilitățile pasive (înțelegerea textului scris și al mesajului audio/video) și abia mai târziu să ne orientăm spre vorbire. Din experiență, pot afirma că această tactică este în detrimentul cursantului și contraproductivă pentru parcursul lui ulterior. Pasivitatea la primele ore de curs va atrage cu sine mai multă pasivitate, cursantul acumulând vocabular și structuri necorelate cu situații practice pe care, mai apoi, nu va reuși să le transforme într-un mesaj coerent. Să nu transformăm abilitățile pasive într-un bagaj care ne îngreuneaza sau chiar blochează abilitatea principală – Vorbirea. Folosite gradual și corelate imediat cu situații concrete, abilitățile pasive pot fi o trambulină care să ne propulseze mai sus în momentul în care facem saltul – iar acesta este capacitatea de a ne exprima oral.
Cea mai bună apărare este atacul
Dacă ai identificat care este punctul tău slab, nu îl ocoli!
Fiecare persoană este unică și, de aceea, stilul de învățare și preferințele noastre sunt diferite. Cu toții avem însă o abilitate preferată, pe care o dezvoltăm cu mai multă ușurință și, firește, cu mai multă dezinvoltură și disponibilitate. În calitate de trainer, concep cursuri echilibrate, acordând atenție tuturor abilităților. Mărturisesc insă că, din postura de cursant, am indrăgit Listening și Speaking și am evitat, pe cât mi-a fost permis, exercițiile de tip Writing. Empatizez astfel foarte ușor cu cei cărora le displac exercițiile care vizează o abilitate considerată mai dificilă și preferă să se concentreze pe ce nu le dă prea multă bătaie de cap. Este important să observăm împreună comportamentul de învățare și să găsim un echilibru:
- Dacă ți-ai găsit abilitatea forte, încearcă să o dezvolți foarte mult, maximizând prin exersarea ei cunoștințele de vocabular și structurile gramaticale contextualizat.
- Dacă ai identificat care este punctul tău slab, nu îl ocoli! Încearca să-l abordezi cu degajare, mărește-ți concentrarea și acordă-ți mai mult timp pentru acomodare.
Toți pentru unul și unul pentru toți
Nu delimita foarte precis abilitățile, iar acolo unde percepi că există discontinuități, incearcă să le desființezi. Cum? – Foarte simplu. Îți voi oferi câteva exemple care să te ajute să îți dezvolți mai multe abilităti deodată, chiar și cu mijloace limitate.
Dacă ai în față un text și un exercițiu care vizează înțelegerea corectă a mesajului acestuia, poți, odată ce ai citit și rezolvat cerința, să recitești textul cu voce tare și să-l repovestești în câteva propoziții scurte care să includă cuvintele cheie sau să faci un scurt rezumat în scris.
Dacă asculți un material audio, un dialog spre exemplu, și ai un exercițiu ce vizează ințelegerea lui, poți să repeți cu voce tare anumite replici pentru a exersa pronunția sau poți de asemenea rezuma mesajul în scris.
Macroabilitățile se subordonează unei Supra-abilități
În procesul de învățare, aș mai mentiona că mai exista o ”abilitate” care trebuie neapărat dezvoltată. Aceasta este decisivă în învățarea unei limbi străine – maximizarea contactului cu limba străină pe care dorești să o înveți.
Un mic secret pe care aș vrea să-l împărtășesc din experiența mea de poliglot și trainer – o bună cunoaștere a unei limbi străine nu are la bază neapărat un talent nemaipomenit sau metode magice (de tipul “fluent în 7 zile”), ci perseverența și constanța. În ultimul timp se vorbește de o nouă abilitate, care nu este supusă testelor, dar ne testează constant; studiile de specialitate o numesc memorization. Această abilitate este de fapt capacitatea noastră de a ne creea o rutină, de a include conștient și consecvent noua limbă în universul nostru.
În postările viitoare voi scrie despre cum abordăm și dezvoltam corect cele patru abilități etalon prin care măsurăm cât de mult am avansat în învățarea unei limbi străine.
ionela
martie 13, 2018 at 21:55
Foarte frumos scris.